Köpvillkor

Våra allmänna köpevillkor

Köpvillkor – villkor vid köp online 

På denna sida finner du de köpvillkor som gäller vid köp i vår nätbutik www.citypet.se När du handlar hos oss godkänner du våra köpvillkor, det är därför viktigt att du läser igenom villkoren innan du genomför ditt köp.  I köpvillkorens olika avsnitt får du information om vad som gäller för dig som konsument när du handlar online hos CityPet. 

 

  1. ALLMÄNNA VILLKOR

Köpvillkoren tillämpas när du som kund handlar av oss på www.citypet.se. För att kunna handla behöver du acceptera dessa köpvillkor och samtycka till att CityPet 200 AB får behandla och spara dina personuppgifter. Genom att genomföra köpet godkänner du våra köpvillkor. Se punkt 15 för CityPet hantering av dina personuppgifter. 

 

  1. KÖP

Avtal om köp träffas mellan dig som kund (konsument) och CityPet AB (näringsidkare) när du genomfört ett köp och en orderbekräftelse är skickad till den angivna e-postadressen. Orderbekräftelsen betyder att vi godkänt köpet och att ett bindande avtal om köp har upprättats. Beställningen är förenad med betalningsskyldighet. 

För att lägga en order på www.citypet.se behöver du ha fyllt 18 år. Om du har några frågor eller behöver hjälp med att beställa är du alltid varmt välkommen att kontakta oss på order@citypet.se eller telefon: 0790- 77 77 07

 

  1. PRISER

Priser är angivna med vid var tid gällande mervärdesskatt, för närvarande 6% för böcker, 12% för livsmedel och 25% för övriga artiklar. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilken köpesumma din beställning utgör. Se del 8 om frakt och leverans. 

 

  1. RESERVATIONER

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i annan kommunikation. Vi förbehåller oss också rätten att annullera felaktiga beställningar. Kampanjer gäller enligt den datumperiod som anges eller så långt lagret räcker om inte annat specificerats.  

5 . FORCE MAJEURE 

Vi på CityPet kommer alltid att göra allt som står i vår makt för att du som kund ska få din vara levererad. Dock förbehåller vi oss rätten att fördröja eller i värsta fall avbryta leverans av köpta varor till följd av extraordinära händelser eller omständigheter som ligger utom vår kontroll och som vi inte rimligen kunnat förutse eller övervinna utan ekonomiska förluster. Exempel på extraordinära händelser där vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure, kan vara bland annat strejk, krigsutbrott, uppror, naturkatastrofer, terroristattentat och andra liknande omständigheter. 

 

  1. BETALNING 

I vår webbshop kan du betala med Klarna faktura, Klarna konto eller kortbetalning (Visa/Mastercard/AmEx). Betalar du med kreditkort hanteras dessa transaktioner av vår betalningspartner Shopify Payments som också garanterar säkerheten. Vid betalning genom Klarna hänvisar vi till deras köpvillkor Klarnas allmänna villkor här.

Vid kortbetalning debiteras kundens kort direkt vid ordertillfället, oavsett om köpet gäller lagervara eller beställningsvara. Vid återbetalning kan det dröja 2-3 arbetsdagar innan pengarna återses på kontot. 

Vid Klarnas fakturatjänst gäller betalningstid 30 dagar från avsändandet av varorna. Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av det totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.  

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy samt Klarnas sekretesspolicy för mer information kring hur de använder dessa uppgifter. Se även punkt 15 – personuppgifter. 

CityPet förbehåller sig rätten att inte alltid kunna erbjuda alla betalsätt. Ev. begränsningar för betalningsalternativ anges på hemsidan. 

 

6.1 Återbetalning 

Vid ångrat köp återbetalar vi samma belopp som du som kund betalat för varan minus eventuell returkostnad. Se punkt 11. Vänligen notera att det kan ta upp till 10-12 dagar från den dag då du skickat tillbaka din vara tills dess att återbetalningen är gjord. CityPet förbehåller sig rätten att vänta med återbetalning tills dess att vi mottagit varan eller att du kunnat bevisa att varan är skickad tillbaka till oss. Återbetalningen görs via samma betalningsalternativ som användes vid köptillfället om ej annat är överenskommet. 
 
Om det skulle visa sig när returen av varan kommit att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på återbetalningsbeloppet. Upp till 70% av ordervärdet. 

 

  1. ORDERBEKRÄFTELSE

När du beställt dina varor kommer du att få en autogenererad orderbekräftelse till den e-postadress du angivit vid köp som bekräftar att vi mottagit din order. Denna orderbekräftelse bekräftar ditt köp och kan vara bra att spara vid eventuell kontakt med CityPet. 

 

  1. FRAKT OCH LEVERANS

Vi levererar till hela Europa vid köp online. 

De fraktsätt CityPet erbjuder för online leveranser varierar beroende på vart du bor och hur skrymmande din beställning är.  

Vi har fri frakt till hela landet* (se punkt 8-2) för beställningar över 750:-. Order under 750:- debiteras med 79:- för fraktkostnad. Kontakta oss för fraktkostnader utanför Sverige.

Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits på produktsidan kontaktar vi dig snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar. 

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning eller tillfälligt inaktuella leveranstider. 

8.1 Leverans  

Alla försändelser (skickas som paket eller brev och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Aviseringen sker via SMS, förutsatt att ditt nummer är angivet. Alternativt sker aviseringen genom mail eller en postavi som skickas hem till dig. Du kan också välja att få hemleverans på ditt paket för en kostnad på 99kr.

 

8.2 Kostnad för outlösta försändelser eller misslyckat leveransförsök     

Samtliga försändelser föraviseras via SMS, telefon eller mail.  

I de fall paket returneras till CityPet 200 AB av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren: 

1) inte löst ut paket från utlämningsställe, 

2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering eller angivit felaktiga adress och kontaktuppgifter 

3) inte varit anträffbar vid förbokad leveranstid (s k bomkörning)  

eller 

4) vägrat ta emot leveransen 

kommer CityPet att debitera beställaren en avgift. Outlöst paket från utlämningsställe 250 kr. Avgiften tas ut för att täcka kostnader för eventuell returfrakt, bomkörning samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till CityPet. I de fall aktuellt fraktbolag kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället (sk bomkörning), kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

8.4 Transportskador 

VIKTIGT: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att vi ska kunna hjälpa dig som kund när en skada inträffat gäller följande; 

8.4.1 Skadat Emballage / dold skada 

Du som kund ansvarar för att undersöka godset vid mottagandet. För att möta transportörens krav på felanmälan behöver vi få in din skadeanmälan inom tre dagar från mottagandet.  

Är det en synlig skada ska detta noteras omgående på kvittens eller i handdatorn som chauffören har med sig. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Ta bilder på det skadade emballaget. Kontakta därefter CityPet omgående. 

 

  1. ÅNGERRÄTT

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Ångerrätten är förutsatt att din vara inte är specialbeställd särskilt just för dig eller att du använt/monterat produkten, mer om undantag från ångerrätten kan du läsa lite längre ned. 

Om en artikel inte är en beställningsvara special omfattas den alltid av ångerrätten. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, ej näringsidkare. 

Kontakta oss på order@citypet.se för att anmäla att du vill göra en retur så sickar vi en retursedel till dig.  

För att ångerrätten ska gälla ska varan komma tillbaka i oförändrat skick och i oskadad originalförpackning tillsammans med emballaget den kom i.  I de fall varan är förseglad ska den vara obruten.

  1. UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTTEN

Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" eller beställningsvara special” innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara" omfattas således ej av ångerrätten om ej annat är överenskommet. 
 
Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, ej näringsidkare. 

  1. RETUR AV VARA

Önskar du göra en retur behöver du meddela oss detta. Mail oss på order@citypet.se. Du som kund är ansvarig för att returen kommer fram till oss i oskadat skick. Använd samma förpackning som du fått varorna i. Den returnerade varan skall vara oskadad, oanvänd, i originalemballage och följesedel med beställningsnummer skall bifogas. Du som kund står själv för returfraktkostnaden som dras av från köpesumman vid återbetalning.  

När vi fått varan i retur kontrollerar vi och godkänner returen.  Summan för returfrakten dras sedan från varuvärdet som betalas tillbaka. Önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp. 

Avgift för outlösta försändelser tillkommer. Se punkt 8-3. 

  1. LEVERANSTIDER

VI skickar vanligtvis din order inom 5 dagar men oftast redan dagen efter din order. Vi kan inte garantera leveranstiderna då de i regel är utanför vår kontroll. Vi reserverar oss därför för eventuella förseningar till följd av förseningar som uppstår i produktion eller transport.  

  1. REKLAMATION AV VARA

Du har enligt konsumentköplagen rätt till tre års reklamationsrätt förutsatt att du meddelar oss inom rimlig tid från det att du upptäcker felet i varan. Kontakta oss på order@citypet.se

13.1 Tvist 

Om du trots detta inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. 

  1. GARANTIER

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Garantivillkoren varierar beroende på varumärke och vilken sorts vara det gäller. Kontakta oss på order@citypet.se om du har frågor om en viss varas garantivillkor. 

  1. PERSONUPPGIFTER

Din integritet är viktig för oss och vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I vår integritetspolicy för behandling av personuppgifter beskrivs bland annat vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte de samlas in, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss. 

Personuppgiftsansvarig 

CityPet 200 AB (556807-5054), "CityPet", Torsgatan 8e, 111 23 Stockholm) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter på CityPet. Personuppgiftsansvarig ansvarar för att CityPet behandling sker enligt gällande lagstiftning.

 

  1. PRESENTKORT

Presentkort köp online 

Efter genomfört köp av presentkort skickar vi ett gåvokort via angiven mail. Gåvokortet innehåller en unik kod som går att nyttja i kassan i vår webbshop, vid antingen en eller flera tillfällen. Giltigt i 1 år från dag för utfärdande. Är presentkortet inhandlat online går det endast att nyttja online. Kan ej lösas in i våra fysiska butiker. Öppet köp/ångerrätt gäller inte på presentkort. Inhandlar du en vara med presentkort och sedan returnerar varan får du ett presentkort tillbaka, det går inte att få pengarna på kortet när varan är köpt med presentkort.